top of page

Månedens Bog: "Kundeloyalitet - Fra Kunder til Superfans" af Merete Bergman Smit

Opdateret: 6. maj

Velkommen til Bihlets Boghjørne, stedet, hvor jeg deler ud af alle de bøger, som jeg finder kæmpe inspiration og værdfuld læring i på vejen som soloselvstændig iværksætter kvinde.

I denne uge vil jeg præsentere dig for en bog, jeg slugte på en enkelt eftermiddag.


Faktisk var der noget ved bogens titel og Merete's introduktion til den, der fangede mig i den grad, at jeg kom til at bestille den hele to gange 😂 Det kunne selvfølgelig også sige noget om min hukommelse, men lad nu det ligge. Bogen er genial, så lad os komme igang!



Se videoen: Hvor jeg deler min oplevelse med månedens bog

"Kundeloyalitet - Fra Kunder til Superfans" med Merete Bergman Smit




Kundeloyalitet er en følelsesmæssig relation

Sådan skriver Merete Bergman Smit, når hun gennemgår resultaterne fra et studie, der har undersøgt hvilke faktorer, der fører til kundeloyalitet. Det viser sig nemlig at:


9 % af kundeloyalitet skyldes prisen.

19 % af kundeloyalitet skyldes produkterne.

53 % af kundeloyalitet skyldes kundeoplevelserne.


Og allerede her er der en vigtig pointe at tage med for os iværksætterkvinder. Du har måske, som jeg i sin tid, tendens til at lægge alt for meget vægt på prisen af dine produkter. Jeg har talt med virkelige mange soloselvstændige kvinder, som kæmper med at få økonomien til at hænge sammen i deres forretning, men som er bange for at sætte prisen for højt eller at lave en prisstigning i frygt for, at deres kunder så ikke vender tilbage. Hvis du kan nikke genkendende til det, så er tiden måske kommet til at skifte fokus over mod kundeoplevelsen og lære hvad der skal til, for at dine kunder bliver til dine største fans.


"En superfan er en kunde, der er så passioneret, at kunden kobler sin egen identitet med virksomheden eller produktet"

Merete Bergman Smit

 

Hvor i dit eget liv er du en superfan?

For når Merete taler om den passionerede superfan, der har mærket en følelsesmæssig kobling til en virksomhed eller produkt, så taler hun også om branding. Den storytelling som du skal skabe omkring din virksomhed og dit produkt, der kommer til at tiltrække de rigtige kunder.


Jeg er fx helt sikkert en superfan, når det kommer til at købe alt for dyre træningstights af mærket Stronger 😄 De henvender sig til kvinder, der gerne vil føle sig STRONGER og deres tagline er Escape Ordinary. De rammer mig på min livsstil og mine værdier. Når jeg løber i deres tights føler jeg mig som en badass stærk kvinde, der er en del af et community. Jeg ved jo godt, at det ikke er rationelt og at jeg sikkert kunne løbe lige så fint i et random mærke til den halve pris over i Sport24....But never the less a superfan! 💗


Iværksætterkvinde der læser ugens business bog om kundeloyalitet, anbefalet af Tine Bihlet

Så hvordan gør man kunder til superfans?

Det gennemgår Merete Bergman Smit i sin bog, hvor hun kommer ind på emner som, vigtigheden af at have styr på dit kerneprodukt, at give dine kunder en konsistent oplevelse, samtidig med at de bliver overrasket og mærker forventningens glæde af at skulle samarbejde med dig. Og så skal du vide noget om hjernen! 🤓


Den følelsesmæssige kontakt til kunden går via hjernens signalstoffer

Og nu tænker du måske ved dig selv, at det bliver lige intenst nok, at du som en del af din kundeservice også skal specialisere dig i hjernen. Bare rolig her forstår Merete Bergman Smit heldigvis at bryde det komplicerede ned til let forståelig og virkelig spændende læsning.



"Vi er så vant til aktiviteter, der udløser dopamin, at vi ubevidst vælger de virksomheder, hvor vi får vores daglige dopaminkick"

Merete Bergman Smit


 


Dopamin er primus motor for din motivation

Signalstoffet Dopamin, er et stof der er forbundet med hjernens belønningssystem og som spiller en væsentlig rolle, når vi taler om spontan tilfredsstillelse og fornøjelser i hverdagen. Og netop den følelse af lykke bliver lagret i kroppens hukommelse og vi vender derfor tilbage til steder, oplevelser og virksomheder, hvor vi har fået vores dopaminkick. Og en af de ting, der også udløser dopamin er BELØNNING.



Sådan belønner du dine kunder, så de bliver superfans

Der findes 4 måder, hvorpå du kan belønne dine loyale kunder


  1. Gør dine kunder til naturtalenter

  2. Gør det let for kunderne

  3. Giv kunderne gaver

  4. Værdsæt kunderne



Der er helt sikkert nogle af de ovenstående områder, som du allerede excellerer i og andre, som du måske ikke har tænkt nærmere over.


For mit eget vedkommende, så hjælper jeg soloselvstændige kvinder med at implementere nye tiltag på deres hjemmesider. Kvinder som enten har ingen it teknisk baggrund eller bare er super nervøs for at trykke på den forkerte knap og smadre hele deres hjemmeside. 🫣


Her er det totalt afgørende, at jeg både gør det så let som muligt for min kunde og at hun oplever at få en masse succesoplevelser, der gør at hun på sigt kommer til at føle sig som et naturtalent. 🙌


 

Loyale kunder er ikke en tilfældighed

Ugens business bog er skrevet af Merete Bergman Smit og hun viser, hvordan du kan tage forskningen og gøre den til konkret og brugbare viden, der løfter din kundeservice til et helt nyt niveau. Et niveau der efterlader et varigt positivt indtryk hos dine kunder og ikke mindst gode tal på din bundlinje.


Tak fordi du læste med! Og skriv endelig hvad du synes om bogen, hvis/når du har læst den.


Rigtig god fornøjelse,

Og velkommen i klubben for super seje Wix Kvinder 😃

Hilsen Tine 💗



Tine Bihlet inspirerer iværksætter kvinder med sin blog om hjemmesider og ugens business bog.

32 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comentarios


bottom of page